Dobry miks, czyli przygotowanie numeru do masteringu

poradnik miksowania mix przygotowanie do masteringu studio produkcja muzyki
Zwykły wpis

Dziś mały poradnik jak przygotować numer do masteringu, czyli jak zmiksować numer. Dobry miks to podstawa. Jeśli numer nie będzie dobrze zmiksowany, to nawet największy mistrz masteringu nie ulepi z tego hita. Ten etap to chyba najważniejszy moment w produkcji muzyki. Świetny numer może w tym momencie być całkowicie pogrzebany lub też niezbyt ciekawy utwór może zostać świetnie zmiksowany i doszlifowany w masteringu, a będziemy się wtedy jarali brzmieniem zapominając o monotonnej kompozycji i banalnym aranżu. Wielu domowych producentów całą uwagę przykłada do kompozycji i bajerów, olewając zupełnie miks twierdząc, że w procesie masteringu się wszystko wyciągnie. Błąd. Mastering to jeden z ostatnich etapów w procesie produkcji i jak wcześniej nawalisz, nic już dalej nie pomoże.

Od jakiegoś czasu zgłębiam temat w sieci i własnymi eksperymentami. Pozwoliłem sobie spisać to co zebrałem i trochę porad opublikować jako „10 przykazań dobrego miksu„. Dla bardziej zaawansowanych producentów nie będzie to 10 najważniejszych punktów. Jednak jest to zbiór 10 uwag, które właściwie każdy domorosły producent może spełnić bez inwestowania w drogi sprzęt. Wystarczy, że spełnisz tych kilka uwag (jeśli jeszcze tego nie robisz), a Twój miks na pewno ulegnie poprawie.

  1. Jeśli to możliwe, ustaw swoje głośniki jak najdalej od rogów pomieszczenia, w którym pracujesz. Pomoże to uniknąć zafałszowania niskich tonów, które przy ustawieniu głośników w rogach mogą być sztucznie podbite.
  2. Odizoluj swoje głośniki od podłoża, na którym stoją. Postawienie głośników bezpośrednio na blacie stołu czy innym sztywnym podłożu, może spowodować rezonans i wibracje podłoża. Bez tego trudniej uzyskać klarowne brzmienie.
  3. Ważne jest ustawienie głośników względem Ciebie. Ustaw je na takiej wysokości aby gwizdki były na wysokości uszu. Najlepsza odległość między lewym i prawym głośnikiem to mniej więcej 2 metry. Głośniki powinny być ustawione równolegle względem Twojej pozycji i tworzyć trójkąt równoramienny z Twoją głową. W ten sposób uzyskasz najlepszy obraz stereo.
  4. Spróbuj w swoim programie podejrzeć jak wygląda miks, który jest najbliżej Twojego ideału. Wrzuć na Abletona (czy inny DAW) swój numer i numer wzorcowy. Porównaj bezpośrednio ich brzmienie, a dużo łatwiej będzie Ci wychwycić różnice i rzeczy, które wymagają poprawy.
  5. Słuchaj swoich numerów na jak największej ilości sprzętu. Poza swoim studiem sprawdź je na słuchawkach, w telefonie, samochodzie, u babci czy u koleżanki na sprzęcie mono. Sprawdzaj jak brzmi na głośno i jak brzmi na cicho. Wychwycisz wtedy wszystkie potknięcia.
  6. Spróbuj bas i stopę (kick) grać w mono. Niskie tony często dużo lepiej brzmią w mono niż rozjechane do stereo. Bas jest wtedy soczysty, a kick (stopa) ma naprawdę kopa.
  7. Bas i stopa nie powinny grać tymi samymi częstotliwościami, tylko wzajemnie się uzupełniać. Np. jeśli uwypuklamy 55 Hz dla stopy, bas powinien grać w rejestrze nieco wyższym, powiedzmy 88 Hz. Wpłynie to bardzo pozytywnie na wyrazistość i rozróżnialność tych dźwięków w miksie.
  8. Miks nie musi być głośny. Staraj się zostawić przynajmniej 5dB – 6dB zapasu w swoich miksach. Unikaj używania kompresji lub limitera na masterze na etapie miksowania. Nie należy również normalizować nagrań! Skup się w miksie na dobraniu do siebie głośności poszczególnych ścieżek, ich barwy, stereofonicznej przestrzeni oraz efektów.
  9. Jak najczęściej zapisuj swoją pracę. Wrzucaj do jednego foldera wiele wersji swojego miksu. Może się zapędzisz w poprawkach i będziesz chciał wrócić do wcześniejszych wersji.
  10. „Prześpij się” ze swoją pracą. Nie warto siedzieć do późnych godzin tylko po to by skończyć. Słuch sie męczy, a na drugi dzień na świeżym podejsciu usłyszysz więcej i skończysz szybciej.

To tak naprawdę podstawowe i najprostsze uwagi dotyczące miksu. Realizując je nie zostajesz „mistrzem”. W tej dziedzinie jak i dziedzinie masteringu jest masa sztuczek i własnych rozwiązań, które zawsze można poprawiać. Mam nadzieję, że ten zestaw porad będzie bardzo przydatny dla producentów-amatorów. Bierzcie i pracujcie nad miksem. Dobry miks to podstawa!

poradnik miksowania mix przygotowanie do masteringu studio produkcja muzyki

Macie jeszcze jakieś ciekawe porady? Śmiało je podeślijcie, wpiszcie w komentarze czy w jakikolwiek inny sposób przekażcie.

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Dobry miks, czyli przygotowanie numeru do masteringu

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )